Hur man syr en adelsskjorta

I förra veckan satt jag halva veckan och sydde skjortor som skulle likna de skjortor som bars av adelsmän på 1700-1800-talet. Jag ska nu dela med mig hur jag gjorde, för det var mycket enkelt. Och framför allt, billigt! Ett hett tips för fattiga studenter som vill på maskerad eller lajv eller liknande och helt enkelt behöver en adelsskjorta.

Allt som behövs är ett lucialinne i lagom storlek upptill (längden har ingen betydelse), en symaskin, vit tråd och ett slags spetstyg (gardintyg exempelvis).

image description

Till att börja med så klipper man av lucialinnet på mitten ungefär. Prova och se hur lång den ska vara, så den inte blir för kort och tänk på att den även ska fållas längst ner. Vilket är steg två. Fålla längst ner, så att det inte repar upp sig när den används.

image description

När detta är gjort, tar man det tyg som blev över av lucialinnet. Av detta ska vi nu göra kråset. Klipp till en rektangulär bit, min på bilden är ungefär 30x75. Efter att ha fållat på de sidor som behövs, vik denna bit. Inte på direkt på mitten, utan lite ovanför, så att det inte blir lika långt på båda sidorna. Där vi nu har vikt ska vi sy. Ställ in symaskinen på längsta rakstygnen och sy rakt över utan att fästa. Dra sedan försiktigt i undertråden så att tyget "kråsar" sig. Dra mycket försiktigt. Går tråden sönder är det bara till att börja om. När man fått den bredd på kråset man vill ha, knyter man en knut i båda ändar med över- och undertråden.



När detta är gjort är det dags att sy på spetsen. Detta är valbart, man behöver inte spetsen om man inte vill, men det blir ju en snygg detalj som gör skjortan ännu mer i sin tid. Om du väljer gardintyg, som jag har på min, så kan det vara värt att göra likadant med detta tyg som vi gjorde ovan med kråset. Bara för att få den lite krusig. Tänk på att om man ska krusa den på samma sätt så behöver man klippa minst 20 cm längre än den är tänkt att vara. Detta går ju självklart att testa sig fram. För att få ännu en lite fin detalj som det är på min, är att låta en liten bit av tyget sticka upp ovanför.



Sedan är det bara att sy på det på skjortan. De flesta lucialinnena har en liten krage, tipset är att sy under denna, då syns inte stygnen sen.

Sist men inte minst är det armarna kvar. De flesta lucialinnena har redan ett gummiband längst ut på armarna och även lite spets, men jag valde att sy på ännu lite mer spets av det gardintyg som jag använt på kråset. Om det inte finns gummiband i armarna (som inte fanns i min) så löste jag det genom att se en kanal när jag sydde på spetsen. Denna spets, som är gardintyg, sydde jag på insidan av skjortan, först en gång och sedan en liten bit ut så det bildades en cirka en cm bred kanal. Där kunde jag sedan trä in ett gummiband. Pröva först hur hårt gummibandet ska sitta, så det inte blir så hårt att det känns som blodet inte når ut i händerna.


image description

Och tada, en adelsskjorta är nu i din ägo. Hur enkelt som helst. Och billigt. Lucialinnet köpte jag på second hand för 20 kr, gardintyget för 20 kr (och detta typ räckte och blev över till åtta likadana skjortor) plus tråd och gummiband för 40 kr. Alltså allt som allt kan en sån här skjorta gå på under 100lappen.

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0