Pushya and Pullya

När jag var liten fick jag städa mitt rum själv och en gång i veckan hade jag hand om hallen. Jag plockade ur diskmaskinen och när jag blev lite större fick jag också klippa gräsmattan. Nuförtiden finns det robotar som kan göra sådana saker åt oss. Mamma och pappa har hemma både en självgående dammsugare och gräsklippare alias Stig och Skalman. Väldigt behändiga. Stig är en liten ängel som åker försiktigt runt i huset och gör det han ska. Skalman däremot... Min nemesis. Gör istället allt man inte ska, äter cyklar, vattenslangar, kryper in i hörn där han inte kommer ut sen. Listan är lång.

Men nog om det. Dessa två påminner mig väldigt mycket om två andra robotar jag läste om bara för någon dag sedan. Pushya och Pullya. Det är två robotbarn som gör lite som de själva vill vad man än programmerar dem. Och de är lite som Stig och Skalman. Pullya är den goda ängeln själv och Pushya är ett helvetesbarn. Ont möter gott så att säga. Som jag sa innan, ingen av dem följer direkt order utan gör lite som de själva vill (vilket inte riktigt förklaras hur det går till, har de egen vilja?), men emellanåt kan Pullya sätta igång att klippa gräset eller ta hand om tvätten. Pushya däremot kan man finna stå utanför porten och sälja tv eller bokat en dyr resa för ens pengar och utan att fråga. 
 



Men vad jag har förstått det som efter alla sidor jag besökt, så finns inte Pushya och Pullya på marknaden än. Men tänk att få ha sådana här små robotbarn i sitt hem? Det skulle nog inte bli någon tråkig stund hemma då inte! Jag är såld! Jag vill ha dem! Jättemycket! Vill ni ser mer bilder och läsa lite själva om de små liven, titta då in här: 
http://www.yankodesign.com/2009/06/02/utterly-delightful-twins/

Jag väntar med spänning till den dag jag kommer att hitta dem på ÖB för några tusen kronor, men det dröjer nog ett tag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0