Rollkollage

Jag jobbar vidare på mitt projekt, men sitter lite fast just nu. Hur jag ska gå vidare och få ett sammanhang. Undertiden sitter jag och gör rollkollage. Känns som att det blir många tips angående skrivande, men jag antar att det är för att jag själv sitter och gör det mycket just nu.

Så alltså, rollkollage är mitt tips till er idag. Detta verktyg har jag använt när jag analyserade en roll i en pjäs, men jag har upptäckt att detär lika smidigt att använda det undertiden man utformar karaktärer i en bok eller pjäs eller vad som helst. Detta kan ge dem ett djup. Allt som behövs är Ettstort blankt papper, lim, sax och gamla tidningar. Klipp därefter ut rubriker, ord, bilder, texter och allt ni kan hitta som passar till karaktären kollaget handlar om. Karaktärens drömmar och viljor, vad som har hänt förr, vad denne funderar mycket över, vad karaktären gillar och inte gillar. Allt som passar in på den tänkta karaktären. Klipp ut och klistra sedan på det på det stora pappret. Där hardu ditt kollage sedan och översikt som är lätt att titta på, istället för att ha allt i huvudet. Bilden nedan är mitt kollage som tillhör rollen Sonja i pjäsen "Att döda ett tivoli" som jag var med att sätta upp för cirka två år sedan.

Nu är det dags att sova igen efter helgens bravader.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0