MuseScore - notskrivningsprogrammet alla behöver!

Semester. Det är grejer det. Elle sommarlov som det också kallas för oss yngre som fortfarande går i skolan. Jag har befunnit mig i de södrare delarna av Sverige den senaste veckan. Och utan något vidare internet. På ett sätt ganska skönt, jag har bara kunnat göra sånt som jag gjorde när jag var yngre och jag har inte varit kontaktbar. Allt ansvar har varit borta från mina axlar och jag har bara kunnat njuta och göra sånt som jag vill. Sen att ansvaret är ännu större och uppgifterna ännu fler när man sedan återvänder till verkligeheten är en annan sak, men just där och då är det bara skönt att kunna koppla bort och av.

De senaste dagarna har jag också legat i storträning och stämrepat som en liten idiot. Imorgon bär det av till Stockholm där jag ska delta på en körledarkurs och jag har lite, bara lite, panik över detta. Förra torsdagen fick jag hem noterna på 6 arr där jag skulle lära mig alla diskantstämmorna och det var inte lätta arr de hade letat fram ur gömmorna. Som om jag inte hade fullt upp med annat att göra! Panik och prestationsångest som jag inte haft på flera år nu anföll mig bakifrån. Gode gud! Måste jag kunna allt det här?! Och så latin, grekiska och ryska?! Utan piano har jag varit ganska chanslös, men som tur var hade jag installerat en pianoapp på Winston som blev min räddare i nöden.

Nu är jag hemma igen hos mor och far och jag har nu suttit halva dagen med notskrivningsprogrammet MuseScore. Det har varit kämpigt och det har inte riktigt funkat som jag velat ibland, men nu äntligen har jag fått ner alla stämmorna i programmet och konvertera dem som ljudfiler. Livet blev plötsligt mycket lättare.

Dagens tips från mig till er musiknördar som sitter därute i Sverige och vill få ner era egnaskrivna sånger på notpapper, som behöver lyssna sig till sin egna stämma eller som bara vill roa sig lite; MuseScore. Krångligt i början, men när man väl börjat komma in i programmet så blir det lättare och lättare, till och med för en så oteknisk människa som jag. Det finns till och med videos att titta på för att förstå hur programmet ska funka. Extra plusset är att det är helt gratis att ladda ner till sin dator! Tack gode gud för MuseScore, nu kan jag lyssna på stämmorna hela vägen upp till Stokcholm!


Nu så är det bara packning kvar, sen bär det av! Hade bäst!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0